امين رويحه
387
درمان با گياهان از نظر طب قديم و جديد با تصاوير گياهان ( فارسى )
استعمال برگ تازهء نسرين آسانتر از برك خشك و كوبيدهء آن است . برگهاى اين گياه را به تنهائى خشك مىكنند ، يا اينكه شاخههاى آن را به طول - 15 - سانتيمتر قطع مىنمايند و آنها را دسته دسته مىبندند و در هوا آويزان نموده بسرعت خشك مىكنند ، آنگاه برگهاى آنها را مىتكانند و براى ذخيره - نمودن در يك ظرف ريخته و سر آن را محكم مىبندند ، نسرين اشتها را تقويت و هضم غذا را آسان و معده و اعصاب را تقويت مىنمايد . ملاحظاتى دربارهء كشت و زرع آن : هرگاه بخواهند نسرين را بكارند بايد تخم تازهء آن را در ماه ارديبهشت بكارند ، آنگاه پس از سه ماه نشاء آن را بكنند و در محلى كه براى كاشتن آن در نظر گرفتهشده بكارند ، آسانتر از اينكه گفته شد اين است كه در ماه ارديبهشت يا ماه مهر چند شاخه از گياه نسرين را بدست بياورند و بكارند ، هريك از شاخههاى اين گياه بمساحت ( 25 - 30 ) سانتيمتر از زمين احتياج دارد ، بلندى اين گياه به - 80 - سانتيمتر مىرسد . نسرين احتياج بزمينى دارد كه در مقابل آفتاب و از امواج هوا محفوظ باشد ، اين گياه طاقت كم آبى را ندارد ، لذا بايد هرگاه زمين آن خشك مىشود بطور منظم آن را آب داد ، در ماه خرداد مىتوان از برگهاى نسرين چيد و استعمال نمود ، بهترين موقع براى چيدن برگ نسرين و خشك نمودن آن وقتى است كه گل نكرده باشد . اخطار ! : دست زدن ببرگهاى نسرين براى افرادى كه حساسيت دارند باعث خارش و قرمز شدن پوست آنان مىشود ، پس بر اينگونه افراد لازم است كه در موقع چيدن برگ اين گياه دستهاى خود را بوسيلهء دستكشهاى كائوچو حفظ نمايند و قبل از شروع به عمل آنها را بشويند ، ولى لمس كردن برگهاى خشك اين گياه باعث اينگونه عوارض نخواهد شد .